Olympiáda z českého jazyka
Řešili jsme jazykové úkoly a psali slohovku
K tradičním soutěžím patří Olympiáda z českého jazyka určená pro žáky 8. a 9. tříd. Letošního ročníku se 8. prosince zúčastnilo osm šikovných češtinářů. Pracovali s jazykovými úkoly, které se týkaly textů vypsaných z jídelních lístků. Potřebovali k tomu také znalost slov přejatých z jiných jazyků. Pojem filé zná asi každý, jak jste na tom však se znalostí výrazů jako je ragú, chilli, šnytlíkové brambory a směs gratinovaná sýrem? Nebyly to lehké úkoly. Pak žáky čekala slohová práce. Měli napsat úvahu k nadpisu: Říká se: “Nežijeme proto, abychom jedli, ale …“ Doplňte si větu sami a přemýšlejte o jejím obsahu. Kdo nakonec zvládl všechny úkoly nejlépe? Na okresním kole nás bude reprezentovat vítěz Vojtěch Šimík z 8. B. Gratulujeme. Anně Urbišové, Martině Fikejzové, Michaele Skupienové z 8. B, Danielu Bilasovi a Tomáši Bezecnému z 9. A, Patriku Stankovovi a Kristýně Kárníkové z 8. A děkujeme za účast.
Pro zajímavost přikládáme zadání. Zkuste si to, co naši soutěžící :-)
Všechny úkoly se vztahují k následujícímu seznamu pokrmů, který jsme vypsali z různých jídelních
- Kuřecí nudličky s chilli omáčkou a vařenými brambory
- Grilovaná mladá cuketa s masovou směsí gratinovaná sýrem, šnytlíkové brambory, listový salátek
- Vepřová panenka s přelivem holandské omáčky se zeleným pepřem a americkými bramborami
- Kuřecí ragů na bílém víně podávané s dušenou rýží
- Rybí filé s bramborovou kaší, rajčatový salát
- Pečené šištičky mletého masa s opečeným bramborem, hořčice, cibule a sterilovaný okurek
1. Vypište z nabídky jídel nespisovné podstatné jméno (užívané v této podobě zejména na Moravě), jehož spisovná podoba je odlišná. Tuto spisovnou podobu napište.
2. Vypište obourodé podstatné jméno, tj. takové, které patří ve spisovné češtině k dvěma různým rodům a má podle nich tvary ve všech pádech.
3. Vypište nespisovné přídavné jméno a nahraďte ho spisovným výrazem stejného významu.
4. Vypište všechna podstatná jména, která musí být jako označení pro příslušné jídlo zdrobnělá, ale v jiném významu mohou vystupovat jako nezdrobnělá. Příslušná nezdrobnělá slova užijte ve větách nebo slovních spojeních tak, aby byl zřejmý jejich význam.
5.
a) Vypište všechna slova, která jsou v češtině nesklonná, přestože patří k ohebným slovním druhům.
b) Uveďte dvě nesklonná podstatná jména nevyskytující se v textu a užijte je ve větách nebo slovních spojeních tak, aby byl zřejmý jejich význam.
6. Najděte slovo, které je zapsáno pravopisně chybně, a napište je náležitě.
7. Vypište slovo, které je zapsáno pravopisně správně, ale je u něj možná i jiná pravopisná varianta. Napište jednu další přípustnou variantu.
8. U některých slov ze zadaného textu poznáme už z jejich pravopisu (zápisu) nebo hláskového složení, že patří mezi slova přejatá. Najděte ve slovech ze zadaného textu čtyři různé takové rysy, popište je a ke každému z nich vypište z textu příslušné slovo.
Příklad: Pokud by v zadání bylo slovo medailónky, bylo by správné k němu připojit následující odůvodnění:
- v domácích slovech se nevyskytuje ó (s výjimkou citoslovcí);
- v domácích slovech se nevyskytuje skupina písmen ai.
9.
a) Vypište ten z uvedených názvů jídel, který je ze skladebného (syntaktického) a stylizačního hlediska formulován tak, že umožňuje různé interpretace, tzn. lidmi bez zkušeností s naším způsobem stravování by mohl být chápán různě.
b) Tyto různé možné interpretace popište.
c) Napište, kterou z nich si v praxi vybíráme a proč.