Olympijské hry v minulosti a dnes


Výzvy 21. století v hodinách dějepisu a člověk a svět práce u šesťáků

V 6. ročnících v uplynulém týdnu probíhal v rámci mezipředmětových vztahů projekt: Výzvy 21. století. Tentokrát se šesťáci v předmětech dějepis a člověk a svět práce zaměřili na srovnání právě probíhajících olympijských her s těmi antickými, které se pořádaly již ve starověkém Řecku.

V hodinách dějepisu se žáci pomocí různých zdrojů a vlastních vědomostí, praktických cvičení i ukázek vzájemně seznámili s myšlenkou olympijských her. Zjistili, že ty nejproslulejší olympijské hry se konaly ve městě Olympii. Zjišťovali, kdy se konaly první olympijské hry a jak často se pořádaly. Jednou ze základních myšlenek her bylo, že jakmile začaly, musely všechny městské státy dodržovat mír. Dále žáci zjistili, že k původním disciplínám - pětiboji: běhu, skoku do dálky, hodu diskem, oštěpem a zápasu, přibyl i box a závod vozatajů. Žáci zjišťovali další disciplíny, které dnes na olympiádě najdeme a taky proč ve starověkém Řecku nerozdělovali hry na zimní a letní. Další výzvou bylo zjistit, proč v Olympii mohli závodit jen muži a k tomu ještě nazí. Pro mnohé bylo překvapením i cena pro vítěze her - vavřínový věnec a doživotní sláva ve svém městě.

V hodinách člověk a svět práce si žáci na počest nejen našich současných úspěchů na olympiádě vyrobili ovocné a čokoládové poháry. Žáci předem museli učinit rozhodnutí, zda budou pracovat samostatně nebo se spojí do týmu a rozdělí si úkoly, kdo co přinese a zajistí. Výzvou bylo promyslet z jakých surovin poháry vyrobit, jak zajistit co nejestetičtější vzhled i chuť. Žáci průběžně sledovali práci svoji i svých spolužáků. Další výzva čekala na všechny v druhé části hodiny, kdy každý měl za úkol ohodnotit poháry svých spolužáků, při vyzvání své hodnocení vysvětlit i obhájit.

Po zasloužené celotýdenní práci se žáci odměnili svými krásnými poháry. Z hodin si neodnesli jen chutné čokoládové a ovocné poháry, ale i spoustu vědomostí a znalostí nejen o olympijských hrách. Zjistili, že hrát fair - play by se mělo vyplácet, procvičili se v sebehodnocení, vyjádření a obhájení vlastního názoru. Poučili se, na co si dát příště pozor - např. že šlehačka ve spreji rychle ztrácí svůj původní objem.